Am primit pe mail o întrebare legată de o situație oarecum inedită. O societate a livrat marfă în 2012 unei alte societăți. Marfa livrată era în sumă de 15000 lei. Clientul nu a vândut-o și a convenit cu cel ce i-a livrat-o să i-o returneze. Returul a avut loc în 2013 ocazie cu care cel ce a vândut marfa a emis o factură de stornare pentru suma de 15000 lei. Problema era că emitentul a avut venituri din vânzarea mărfurilor, în 2013, de doar 12000 lei. Emitentul facturii a înregistrat în contabilitate returul, în 2013, prin articolul contabil 4111=707 pentru suma de 15000 lei, în roșu. Întrebarea era legată de cifra de afaceri, care pe 2013, la cel ce a livrat marfa și i-a fost returnată, era negativă. Este posibil să ai cifră de afaceri negativă?
Răspunsul, este evident: nu. De altfel nici bilanț nu poți întocmi cu o astfel de situație. Și în cazul acesta, cum se procedează?
Ei bine, răspunsul se regăsește în OMFP 3055/2009, care din 2011 are o modificare exact pentru aceste situații. Mai exact este vorba de punctul 188 din reglementările contabile, unde se spune astfel:
În cazul mărfurilor returnate de clienţi în acelaşi exerciţiu financiar în care a avut loc operaţiunea de vânzare, se corectează conturile 411 "Clienţi", 707 "Venituri din vânzarea mărfurilor", 607 "Cheltuieli privind mărfurile" şi 371 "Mărfuri". În cazul în care mărfurile returnate se referă la o vânzare efectuată în exerciţiul financiar precedent, corecţia se înregistrează la data bilanţului în contul 418 "Clienţi – facturi de întocmit", respectiv contul 408 "Furnizori – facturi nesosite" şi se reflectă în situaţiile financiare ale exerciţiului pentru care se face raportarea dacă sumele respective se cunosc la data bilanţului. Tratamentul TVA în aceste situaţii este cel prevăzut de legislaţia în domeniu
Ce înseamnă asta?
Că înregistrarea efectuată în 2013 de către cel ce a livrat marfa în 2012 și i-a fost returnată în 2013, este incorectă. Singura situație în care stornarea presupune corecția conturilor 4111, 707, 607, 371 (inclusiv 378 și 4428 dacă este cazul) este situația în care marfa livrată într-un exercițiu financiar este returnată în același exercițiu financiar. În cazul de față, dacă livrarea de marfă se efectua în 2013 și returul avea loc în tot 2013, atunci înregistrarea contabilă 4111=707 în roșu pentru 15000 lei, era corectă.
Dar aici nu e situația asta. Aici livrarea e în 2012 și returul are loc în 2013.
Așadar, cum se procedează în acest caz?
Ei bine, răspunsul depinde de momentul efectuării returului. Returul respectiv, în mod real, afectează cifra de afaceri a anului 2012. Conform textului citat anterior din reglementările contabile în cazul în care informațiile privind returul se cunosc la data bilanțului pentru anul în care a avut loc livrarea, atunci acestea vor afecta bilanțul anului în care a avut loc livrarea, folosindu-se pentru corecție conturile 418 sau 408 (depinde de postura în care ești – client sau furnizor al bunurilor respective). Dacă informațiile nu sunt disponibile până la data bilanțului pentru anul în care a avut loc livrarea, reglementările nu detaliază cum se face corecția, dar prin excludere înțelegem că nu prin 418 sau 4111 și, evident nu prin 707.
Avem, deci, două situații:
1. Returul are loc efectiv sau există informații certe – mailuri, corespondență scrisă, acte sau contracte încheiate între părți, ce atestă faptul că returul se va realiza pentru o cantitate certă de marfă cu o valoare deja cunoscută și, bineînțeles, returul se realizează efectiv anterior bilanțului.
În acest caz, bilanțul pentru 2012, nefiind încheiat, până la data limită stabilită pentru depunerea lui, părțile vor înregistra astfel în contabilitate
Cel ce a livrat bunurile, va înregistra – ca urmare a informațiilor certe privind returul din 2013, în 2012, astfel:
418 "Clienţi – facturi de întocmit" | = | 707 "Venituri din vânzarea mărfurilor" | -15000 |
418 "Clienţi – facturi de întocmit" | = | 4428 “TVA neexigibilă” | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
607 "Cheltuieli privind mărfurile" | = | 371 "Mărfuri" | în roșu cu costul mărfurilor, corespunzător veniturilor stornate |
În anul 2013, la data emiterii efective a facturii de retur, va efectua următoarele înregistrări contabile
4111 "Clienţi" | = | 418 "Clienţi – facturi de întocmit" | -15000 |
4428 “TVA neexigibilă” | = | 4427 “TVA colectată” | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
Este evident că, în acest caz, cifra de afaceri contabilă, este afectată pentru exercițiul financiar al anului 2012. Eventualul impozit pe venit sau pe profit datorat, va fi afectat tot pentru anul 2012. TVA nu va avea nici o influență în 2012, el fiind afectat exclusiv în 2013 la momentul efectiv al returului de marfă.
Cel ce a cumpărat și returnează marfa, va avea și el de făcut înregistrări contabile distincte pe fiecare exercițiu financiar – 2012 și 2013, fiind niște înregistrări în oglindă ale furnizorului său. Acestea sunt următoarele:408 "Furnizori – facturi nesosite"
Pentru anul 2012
371 "Mărfuri" | = | 408 "Furnizori – facturi nesosite" | -15000 |
4428 "TVA neexigibil" | = | 408 "Furnizori – facturi nesosite" | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
În anul 2013, la data primirii efective a facturii de retur, va efectua următoarele înregistrări contabile
408 "Furnizori – facturi nesosite" | = | 401 “Furnizori” | -15000 |
4426 “TVA deductibil” | = | 4428 “TVA neexigibilă” | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
2. Returul are loc efectiv după termenul limită pentru depunerea bilanțului pentru exercițiul financiar anterior încheiat sau informațiile certe, ce atestă faptul că returul se va realiza pentru o cantitate certă de marfă cu o valoare deja cunoscută, apar după acel termen și, bineînțeles, returul se realizează efectiv după aceea.
În acest caz, bilanțul pentru 2012, fiind încheiat, nu se va mai putea înregistra nimic pe anul 2012, dar nici nu vor putea fi afectate veniturile anului curent, corecția fiind, din punct de vedere economic, una ce afectează cifra de afaceri din 2012. În această situație se impune înregistrarea, la data facturii de retur pe seama rezultatului reportat. Dar pe seama rezultatului reportat va înregistra la acea dată doar emitentul facturii.
În anul 2013, la data emiterii efective a facturii de retur, acesta va efectua următoarele înregistrări contabile
4111 "Clienţi" | = | 1174 “Rezultatul provenit din corectarea erorilor contabile” | -15000 |
4111 "Clienţi" | = | 4427 “TVA colectată” | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
1174 “Rezultatul provenit din corectarea erorilor contabile” | = | 371 "Mărfuri" | în roșu cu costul mărfurilor, corespunzător veniturilor stornate |
Cifra de afaceri contabilă, este afectată pentru exercițiul financiar al anului 2012. Eventualul impozit pe venit sau pe profit datorat, va fi afectat tot pentru anul 2012 și se vor depune declarații rectificative pentru corecția lor. TVA nu va avea nici o influență în 2012, el fiind afectat exclusiv în 2013 la momentul efectiv al returului de marfă.
Cel care a returnat marfa, în această situație – în care returul are loc efectiv după depunerea situațiilor financiare pentru anul 2012, în anul 2013, va înregistra, simplu, la data efectivă a returului, astfel:
371 "Mărfuri" | = | 401 "Furnizori" | -15000 |
4426 "TVA deductibil" | = | 401 "Furnizori" | în roșu dacă este plătitor de TVA, cu TVA aferent celor 15000 lei stornați |
Multumesc!
Multumesc.Explicatiile dvs ma lamuresc cel mai bine.
Asta inseamana ca 418 ramane cu sold creditor si 408 cu sold debitor la finele anului precedent ?
Exact.
Multumesc. Din punct de vedere fiscal se depune rectificativa lal 101 pe anul anterior si se diminueaza baza impozabila ( avand in vedere ca se storneaza un venit) ?
Aa, scuze am vazut acum ca era in discutie acest aspect.
Buna seara!In situatia unui autoturism cumparat in leasing operational ,cu inregistrari facute ca si cum ar fi fost leasing financiar,care ar fi modalitatea de a storna si corecta,mentionez ca sant aferente anului trecut??
Folosindu-se 1174 la înregistrarea corectă.